How to: Wymiana tulejki centrującej wałek sprzęgłowy.

Podczas wymiany sprzęgła, czy innych pracach kiedy jest odpięta skrzynia biegów dobrze jest wymienić tulejkę znajdująca się w wale korbowym. Tulejka z brązu pełni funkcję panewki i podpiera wałek skrzyni biegów, jeżeli tulejka się zużyje to luzy powodują szybsze zużycie łożyska na wejściu skrzyni biegów. Tulejka w ASO jest na tyle tania że warto to profilaktycznie zrobić.

Tulejka znajduje się w wale korbowym oczywiście od strony sprzęgła. Na schemacie tak sobie to widać na zdjęciach na dole będzie lepiej. Jest to element 11.

 

Tulejkę należy zdobyć w ASO, i tak chyba będzie w brew pozorom najtaniej, jeżeli okazało by się że wałek sprzęgłowy jest mocno wytarty to wtedy niestety trzeba ją dorobić, a w skrajnych przypadkach przeszlifować koniec wałka sprzęgłowego. Ale spokojnie to jest najmniej prawdopodobny przypadek.

Dlaczego ta tulejka jest ważna .... tu trzeba zerknąć na budowę skrzyni. Nie ważne czy to benzyna czy diesel w zasadzie wszystkie mają ta sama budowę. Poniżej schemat z nissan4u.com losowo wybranego terrano oczywiście ze skrzynią ręczną.

Element A to wałek sprzęgłowy jest on łożyskowany na łożysku kulkowym poprzecznym 20 w dzwonie skrzyni oraz złożeniu igiełkowym 11 które jest osadzone na wałku głównym.

Jeżeli pojawia się luz na tulejce to wałek sprzęgłowym ma możliwość "kołysania" się w łożysku 20 co prowadzi do jego szybszego zużycia. Objawy tego są takie że zaczyna być problem z wrzuceniem IV biegu i słychać skrzynie głośniej.

Nie będzie to takie typowe how to jak większość, co ty pisać w zasadzie ? Dobrze będzie zmierzyć odległość na jaką jest wciśnięta tulejka zanim ją wyjmiemy.

Jeżeli chodzi o wyciąganie tulejki to podsuwano mi wiele rożnych pomysłów jak ją wydostać ostatecznie po prostu kupiłem ściągacz do wyciągania łożysk za pierścień wewnętrzny, bo chyba naprawdę szkoda zabawy na inne metody.

metody wyjęcia tulejki.

  • rozciąć (mini szlifierka, brzeszczot itp) po rozcięciu wyjdzie łatwo.
  • napchać do środka i tu jedni polecają gęsty smar inni rozmoczony papier toaletowy (tak papier toaletowy) następnie dobrze dopasowany trzpień włożyć do tulejki i uderzając w niego to co tam napchaliśmy powinno wypchnąć tulejkę. Ja próbowałem ze smarem nie udało się ... uwaga chlapie :)

Nowa tulejkę warto przed włożeniem przymierzyć do wałka. Włożyć trzeba ją fazą w stronę wałka i wbijając nie rozklepać brzegów.

Żeby założyć ściągacz musiałem zdjąć koło zamachowe, być może przy innym ściągaczu nie trzeba. Do tego potrzebny był uchwyt do przytrzymania koła. Oczywiście warto zaznaczyć w jakim położeniu było koło i założyć identycznie.

Ściągaczem idzie łatwo :)

Dodam że też mamy niepowtarzalną okazję zainwestować w nowy simering !!!

I nowa wbijamy tak żeby nie rozklepać brzegów.

oto jak się prezentuje tulejka na tle serwisówki

więcej zdjęć tutaj

 

 

 

 

Komentarze  

#1 robert 2013-08-30 21:15
Bardzo dziękuję za pomoc i za te super poglądowe zdjęcia jestem pod wrażeniem waszej roboty pozdrawiam robert.
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież