Osprzęt silnika cz.1 - czujniki temperatury.

Krótki opis gdzie co się znajdują jak wygląda i jakie ma parametry w silnikach TD25 oraz TD27. Opis powstaje ponieważ przymierzam się do wymiany silnika z TD25 na TD27 i muszę dokładnie sprawdzić co gdzie jest i czym się rożni. Będzie kilka odcinków - w tym temperatura.

Każdy układ który musi mieć informację o temperaturze silnika posiada swój oddzielny czujnik. Generalnie są dwa rodzaje czujników.

Czujnik typu 1 ze złączem na dwa styki jest używany przez kontroler grzania świec a przypadku silnika TD27 drugi taki sam przez EGR. Czujnik 1 na jedną wsuwkę służy jako pomiar temperatury dla wskaźnika na desce rozdzielczej.

W obu silnikach umieszczone są pod kopułką termostatu.

W silniku TD25 jest ich po jednym bo nie posiada on EGR.

W silniku TD27T są trzy sztuki, dwa dwu-stykowe (1,3) i jeden (2) jedno-stykowy. Na zdjęciu poniżej są odczepione przewody.

Obydwa rodzaje czujników są to termistory NTC (rezystor którego opór maleje przy wzroście temperatury). W przypadku typu 2 drugie wyprowadzenie rezystora jest podłączone do korpusu silnika. Takie poprowadzenie masy na pewno sprawia że pomiar jest niedokładny ale względu na to że wskaźnik temperatury nawet nie ma podziałki ze stopniami to nie ma się co tym przejmować.

Jeżeli chodzi o sprawdzenie termistora to do tego celu trzeba użyć omomierza ... i może czasem termometru.

Wartości które tu podam należy traktować orientacyjnie, jeżeli będą się znacznie różnic to czujnik jest uszkodzony. Znacznie to najprawdopodobniej oznacza zwarcie lub rozwarcie.

Zwarcie przewodu od termistora wskaźnika do masy powoduje ustawienie się wskazówki na max temperaturę - poza polem czerwony.

Czujniki dwu-stykowe EGR i świece  - w obu silnikach:

  • 0°C -> 5,2kΩ
  • 30°C -> 1,3kΩ
  • 40°C -> 830Ω

Czujnik jedno-stykowy wskaźnik temperatury - TD27T:

  • 0°C -> 5,1kΩ
  • 30°C -> 1,1kΩ
  • 40°C -> 660Ω

Czujnik jedno-stykowy wskaźnik temperatury - TD25:

  • 0°C -> 1,2kΩ

Robiłem pomiary tego czujnika żeby ewentualnie go wykorzystać do sterowania ogrzewaniem postojowym. Aczkolwiek tutaj raczej w druga stronę był pomiar, nie co sie dzieje z czujnikiem tylko co się dzieje ze wskaźnikiem. Podana jest rezystancja i napięcie na termistorze.

  • 120Ω, 4,78V -> wskazówka na dolnej grubej kresce,
  • 87Ω, 3,87V -> 1/8 białej skali,
  • 60Ω, 3,47v -> 1/4
  • 34Ω, 2,14V -> 2/4
  • 20Ω, 1,54V -> 3/4
  • 17Ω, ?? -> koniec białego pola
  • 10Ω, ?? -> początek czerwonego pola
  • zwarcie - max poza zakresem
  • rozwarcie (brak termistora), 7,48V min - poniżej białej skali

 

 

 

 

Komentarze  

#2 Dominga 2017-04-18 07:55
If you are going for most excellent contents like myself, just
pay a quick visit this web page all the time because it presents quality contents, thanks

Here is my page - small business friday: http://businessclue.eu/
Cytować
#1 Bennett 2017-04-07 21:21
I've been exploring for a bit for any high quality articles or blog posts on this kind of space .
Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this
web site. Studying this info So i'm satisfied
to convey that I have a very excellent uncanny feeling
I found out just what I needed. I most surely will make sure to don?t put out of your
mind this website and provides it a glance regularly.



Also visit my web blog; online school tips: http://educationguide.eu/
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież