Jak sprawdzić stan drążka środkowego w układzie kierowniczym.

Potrzebny będzie ci pomocnik do kręcenia kierownicą w momencie gdy ty będziesz się przyglądał. Koła trzeba skręcić tak żebyś mógł podejrzeć co się dzieje z drążkiem a dokładniej ze sworzniem który siedzi w ramieniu wspornika. Głównie od tego jednego sworznia (i wspornika oczywiście) zależy sztywność całego układu kierowniczego i prowadzeni się pojazdu.

Sworzeń który jest po stronie przekładni jest sworzniem kulowym (może obracać się w każda stronę) natomiast ten który sprawdzamy jest walcowy (ma mieć tylko obrót). Jeżeli ten sworzeń "dostaje" luzu to będzie to pierwszy który się zużyje bo jest najbardziej obciążony, środkowy drążek będzie jakby obracał się odrobinę wokół swojej osi zależnie w którą stronę skręcamy koła.

drążek środkowy to element nr 1

Czyli tak jedna osoba się przygląda a druga lekko rusza kołami lewo prawo. Strzałki na czerwono pokazują że w wyniku luzów końcówka drążka bocznego będzie się poruszać trochę góra / dół.

sprawdzanie drążka na samochodzie

Natomiast jak już mamy drążek wymontowany z samochodu to można sprawdzić jak widać niżej na filmie - w imadle. Na cześć gwintowaną trzeba dokręcić sobie drugą nakrętkę i obie docisnąć do siebie - ale uwaga żeby nie zniszczyć gwintu bo najprawdopodobniej tu jest gwint drobnozwojny nie zwykły metryczny - powinna pasować nakrętka z drugiej strony drążka. Teraz luzy są wyraźnie widoczne.

sprawdzanie drążka po wymontowaniu z samochodu

 

 

 

embed video plugin powered by Union Development

Komentarze  

#1 Jurand 2013-12-04 19:26
ja w swoim fabrycznym jeszcze " chyba" luzu nie mam , czy będę kupował cały ? raczej same tuleje w zależności od stopnia degradacji osi
555 mam pozakładane w układzie kierowniczym - pracują ok
może i yamato są ładniejsze ale .... i tak ich nie widać : )
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież