Wspornik uk. kierowniczego - panewki.

Wspornik układu kierowniczego utrzymuje drążek środkowy po drugiej stronie niż znajduje się przekładnia kierownicza. To w dużym mierze od jego sztywności i luzów na nim zależy czy samochód jeździ tam gdzie chcemy. Oryginalne wsporniki układu kierowniczego, mają panewki z twardego tworzywa typu poliamid-teflon trudno stwierdzić dokładnie, dodatkowo posiadają uszczelniacze. Natomiast ogólnie dostępne zamienniki posiadają te panewki z "gumowatego" materiału który od razu robi też za uszczelniacz. O ile trudno dostać porządny wspornik to wydaje się dużo łatwiejsze dorobienie lepszych panewek.

Można w miarę łatwo poprawić wspornik po prostu trzeba dorobić panewki.

Trzeba zanieść wspornik tokarzowi on będzie w zasadzie wiedział co i jak zrobić. Jeżeli chodzi o materiał na panewki to ja się zdecydowałem na tworzywo PA 6 G M - Poliamid modyfikowany dwusiarczkiem molibdenu. Generalni brąz pewnie nie byłby głupim materiałem, ale wyszedłem z założenia że niech to będzie tworzywo bo raczej lepiej tłumi drgania oraz lepiej niech się wytrze tworzywo niż trzpień.

Mimo że tworzywo w zasadzie nie musi być smarowane to jednak lepiej to przewidzieć i dorobić kalamitkę na wsporniku oraz zrobić w panewkach rowki na smar. Rowki idealnie  by było gdyby były nacięte spiralnie wewnątrz otworu, w moich warunkach musiały być proste.

rowki na smar

otwór na kalamitkę

 

Gumowate oryginały na górze i moje twarde na dole.

Generalnie po wymianie panewek od razu jakby wyczułem "sztywniejsza" kierownica, pewniejsze prowadzenia auta.

Założone na samochodzie.

Zobacz też:

 

Komentarze  

#1 Thespian 2013-09-16 12:40
bardzo przydatny opis
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież